A mobilmarketing alapjai

StartMa markekting és vállalkozás

A StartMa program marketinges tárgyú cikksorozatában a szűken internet-tematikus blokkot lezárva, a mobiltelefonos hálózat témájára térve sem szakadunk el az e-marketing világától, különösen, hogy a mobilkészülékek folyó évtizedbeli új generációi már PC-szerű funkcionalitást nyújtanak. Miközben a live távbeszélő funkciónál a legtöbb mobil (a műholdas mobil még kisebbségben van) továbbra is rádióhullámokra támaszkodik, összeköttetéseik túlnyomórészt digitálisak.

                  A mobiltelefonok száma a világban már meghaladta a TV-készülékek és az asztali számítógépek/laptopok összesített számát, miközben a mobilitás (értsd itt: a vezeték nélküli média) marketing-használata – passzív és interaktív megoldások alkalmazásával – szintén rekord-fokon költségtakarékos. Törvényi szabályozása viszont igen szigorú. A mobilmarketing akkor érdemi, ha folyamattá lényegül: ekkor a hirdető és az ügyfél közti kommunikáció fokozottan személyes differenciálását valósíthatja meg. Adatbázis alapú (data driven) mobilmarketingnél a piaci szegmentálás rendkívül sokrétűvé és pontossá válik, azonfelül egy-egy készülék aktuális holléte is tudható lévén, a helyismerettel is bíró mobilmarketinges érvényre juttathat időszaki vagy tartósabb lokális kedvezőségeket.

                  A kölcsönös személyesség csak elmélyíti a lehetőség szerint amúgysem szegényes informálódást. Az „ismerd az ügyfeled”- (know your customer avagy KYC-) koncepciót, amelyet  eredetileg a banki csalások lehetőségeinek nagymérvű  beszűkítése céljával dolgoztak ki a 20. században, a marketingfejlődés a maga hatékonysági alapelvévé emelte azóta. Modelljének használatára sokáig csak a nagy pénzügyi intézményeknek volt módjuk, ám ma már a big data, a felhőalapú adatfeldolgozás által a KYC-modellű tájékozódás rálátást kínál rengeteg ügyfél viselkedésére, úgyhogy előnyeiből még a kisebb vállalkozások is részesülhetnek.  Akár csak az adatfelhőből is egyre többet tudhatunk arról, kiknek érdemes megfogalmazniunk üzeneteinket, s ők milyen módon lépnek kapcsolatba márkánkkal. A big data analitika felhasználható a termékfejlesztéshez vagy az ügyfelenkénti bevétel fokozásához.

A mobilmarketingben nem (sem) a display az elsődleges, tehát nem a mobilcsatornára optimalizált banner-jellegű hirdetés (tetszőleges szavakhoz hozzárendelt megjelenések, akár a mobiljátékok aktivitása során), hanem a mélyebb értelemben vett kapcsolat.  Az adatbázisban szereplő előfizetők rendre hozzájárultak ehhez a szereplésükhöz, másszóval opt-in alapon kapnak számukra releváns SMS– vagy MMS-üzeneteket heti rendszerességgel, nemcsak szöveg, hanem olykor részben kép, beágyazott mozgókép, hang, link, szolgáltatásra vagy kedvezményre jogosító QR- vagy Datamatrix-kód, illetve voucher (kupon) formájában – esetleg bluecastinggel (Bluetooth technikával) továbbítva. Egy adott hónap ezer kupon-küldésére száznál több válasz érkezése nem számít fehér hollónak.

A Mildura Nonprofit Bt. az EU és Magyarország Kormánya támogatásával az Észak-Magyarország Régió hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozásainak nyújt segítséget a GINOP-5.1.7-17-2019-00222 számú pályázat keretén belül.

StartMa

(X)