A StartMa program marketinges cikksorozatában az online menedzserséggel foglalkozó szakasz második felében tartunk; jelen írásunk a kétoldalú kommunikáció összetett témaköréből emeli ki az egyik olyan aktivitási mező témáját, amely marketing-szempontból igen fontos.
A Social Media Marketing többszörösen speciális ága az üzleti célú kommunikálásnak. Egyrészt mert a közösségi média – a Facebook, az Instagram, a Twitter, a YouTube stb. – üzemelése nem elsődlegesen bizniszfunkciót teljesít, így az alapkategóriás fiókok ingyenesen posztolt anyagait illetően alacsony reklámtűrésű: a szimpla píár-anyagokkal szemben határozott ellenszenvet tanúsít. A lehetséges követők nagy része nem válik tényleges követővé, ha tukmáló jellegűnek éli meg egy adott fiók képes bejegyzéseit. Más eset, ha a bejegyzés-küllemű hirdetésnél ott látható a „sponsored” betűjelzés. (Hiszen a tradicionális papíralapú magazinoknál sem alakult ez másképp: az olvasó nem bánta a sok hirdetést akkor, ha az azoktól világosan elkülönülő szerkesztőségi hasábokon figyelemreméltó non-PR olvasmányok és képszekvenciák sorjáztak, és alacsonyrendűnek számított az olyan, akár fényeslapú képes újság, amely valójában csak álcázott szóróanyag volt.) A céges kommunikátorok ebbe a közegbe jutva szinte habitust kell váltsanak. Olyan média-aktivitást kell kifejteniük, amely súrlódásmentesen illik az adott platformhoz, és csak feloldva hordoz reklámtartalmat, nincs közvetlen áruértékesítési célzata. A másik különlegesség annak az esélyében fogható meg, hogy a közösségi térbe lépett céges oldal folyamatos információ-áramlási csomóponttá válhat (Web 2.0). Az oldal tartalmait ugyanis egyre nagyobb részben fogják mások alakítani, mások, mint a kezdeményező személy vagy team. Mások, tudnillik a közösség (a felhasználók együttműködése), amelynek különfajta visszajelzései – megosztások, kedvelések, kommentek, tematikus direkt dialógusok, alkalmi résztvevő-körű online tanácskozások – a maguk informativitásában igen becsesek lehetnek egy olyan cég számára, amely például szórakoztató anyagot tett fel a platformra, valamelyik termékéhez kapcsolódó témával, vagy beszámolt az iparág valamilyen, akár nyugtalanító fejleményéről.
A cégek számára pár éve már „kötelezővé” lett a profilírozott jelenlét a Facebookon (amint ez elérkezett a másfél milliárd aktív felhasználóhoz), de figyelni ajánlatos mindegyik platform (Linkedln, Tumblr, Flickr, Myspace, Four Square, Snapchat, Pinterest, TikTok,…) egyedi szokásaira, lehetőségeire. A TikTok videómegosztó közösségi-hálózati alkalmazás például maximum egyperces tehetségvideók (zene, tánc, színészet, szinkron, mutatványok stb.)
készítésére és nyilvánosítására szolgál.
Figyelmen kívül nem hagyható körülmény, hogy napjainkban a Social
Media felhasználóinak már 90%-a mobilon kapcsolódik a különböző Social
Media-felületekhez.
A Mildura Nonprofit Bt. az EU és Magyarország Kormánya támogatásával az Észak-Magyarország Régió hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozásainak nyújt segítséget a GINOP-5.1.7-17-2019-00222 számú pályázat keretén belül.
—
Ezt a tartalmat támogatott formában helyeztük el. A Szerkesztőség.hu tartalom kihelyezéséről és a tartalomszolgáltatásról bővebben itt:
Támogatott tartalom